Végre megépülhet a dél-erdélyi autópálya

Végre megépülhet a dél-erdélyi autópálya

Útépítő autók

A beruházások összértéke 3,45 milliárd lej, átszámolva kétszázhuszonnégymilliárd forint. A Nagylak és Arad közötti rész első szakaszát, valamint egy bekötőutat a román–portugál Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct konzorcium építheti meg. A huszonkét kilométer hosszúságú szakasz 382,959 millió lejből huszonötmilliárd forintból épül majd meg. A második szakasz kivitelezésének joga a német Alpine Baué, amely 411,48 millió lejből, átszámítva 26,8 milliárd forintból építheti meg a rá eső 16,6 kilométert.

Erdélyi útjelző táblák

A Temesvár–Lugos szakasz első részének megépítésére kiírt versenytárgyalást a román–olasz UMB-Tehnostrade-Carena SpA Impresa di Costruzioni nyerte meg, amely 210,36 millió lejből, átszámítva 13,6 milliárd forintból építhet meg tíz kilométernyi sztrádát. A második, több mint huszonöt kilométeres szakasz elkészültéért az olasz Tirrena Scavi-Societa Italiana per Condotte d’Acqua-Cossi Costruzioni felel majd, amely 445,64 millió lejből, átszámítva 28,9 milliárd forintból hozná tető alá a beruházást. A Lugos–Déva szakaszon is ez utóbbi konzorcium építkezhet majd, 681,04 millió lejből, átszámítva 44,2 milliárd forintból építheti meg a 27,4 kilométeres aszfaltcsíkot.

A nyolcvankét kilométeres Szászváros–Nagyszeben szakaszt négy részre osztották. Az első huszonnégy kilométerest az osztrák Strabag építheti meg 551,04 millió lejből, átszámítva 35,8 milliárd forintból, a második, húsz kilométeres részt pedig az olasz–román Straco Grup – Studio Corona SRL Civil Engineering valósíthatja meg 377,78 millió lejből, átszámítva 24,5 milliárd forintból. A harmadik, huszonkét kilométeres szakaszt a szintén olasz Impreglio nevű cég 604,79 millió lejből, átszámítva 39,3 milliárd forintból építheti majd meg. Az utolsó, tizenhét kilométeres szakasz 484,83 millió lejből, átszámítva 31,5 milliárd forintból készül el, a kivitelező az olasz–román Astaldi–Euroconstruct Trading ‘98-Astalrom. 

Autópálya

A Temesvár és Arad közötti autópálya megépítéséről már 2009-ben döntés született. A 32,25 kilométeres szakasz jelenleg is épül, mintegy negyven százalékban készült el, és az olasz-spanyol Porr–Astaldi építi. A 32,5 kilométeres Déva–Szászváros szakaszt szombaton, április 9-én kezdte el építeni a Strabag–Straco konzorcium. Az autópálya-építés az Európai Unió közlekedési ágazati programjának része, nyolcvanöt százalékban uniós kohéziós alapokból, tizenöt százalékban pedig a román állami költségvetésből finanszírozzák. 

A tervezési és kivitelezési építési munkálatok ideje a kiírás szerint harminc hónap, ebből hat hónap a tervezésre, a fennmaradó huszonnégy pedig az autópálya szakaszok megépítésére áll a kivitelezők rendelkezésére. Az autópálya a IV-es számú páneurópai folyosó részét képezi, amelynek nyugati kiindulópontja Németországban, Nürnbergben található, és Prágán, Bécsen, Pozsonyon és Budapesten keresztül éri el Nagylakot. Erdélyt Nagyszebentől délre hagyja el, ezt követően Bukarest és Constanca felé folytatódik, végső pontja pedig Isztambul.