Robert Wilson előtt tiszteleg Párizs

Robert Wilson előtt tiszteleg Párizs

A kortárs vizuális kultúra egyik legjelentősebb alkotójának három színházi előadása is szerepel a párizsi Festival d’Automne (Őszi fesztivál) programjában, a Louvre pedig a képzőművész díszlet- és fénytervező munkásságát mutatja be.
A sorozat a nagy presztízsű Théâtre de la Ville-ben kezdődött: itt láthatta a párizsi közönség november 6. és 23. között a The Old Woman című előadást Mihail Barisnyikov orosz származású amerikai táncművész, filmszínész és Willem Dafoe amerikai filmsztár főszereplésével. A humorral és abszurd jelenetekkel teli, angol és orosz nyelvű előadás a sztálini üldözések áldozatának, az orosz abszurd egyik legnagyobb szerzőjének, Danyiil Harmsznak A vénasszony című történetfüzéréből készült. A Salvador Dalí szürrealista képeire emlékeztető díszletben és fényjátékban a két bohócnak maszkírozott színész szigorú koreográfiára és gondosan összeválogatott zenékre jelenít meg egy egyszerre mágikus és halálfélelemmel teli világot.  
Szintén a Théatre de la Ville-ben lesz látható decemberben a könnyedebb hangvételű Peter Pan (Pán Péter), amelyet a legendás Berliner Ensemble társulatával vitt színre Wilson. A német együttessel az elmúlt években rendszeresen dolgozott az amerikai rendező (Koldusopera, Lulu).  
Wilson 1972 óta visszatérő vendége a párizsi fesztiválnak, ahol kétszer is látható volt az amerikai minimalista Philip Glass zenei művéből és Lucinda Childs koreográfiájával készült Einstein on the Beach (Einstein a strandon). A közel ötórányi terjedelmű, merőben új formanyelvet teremtő alkotást 1976-ban és 1982-ben is játszották Párizsban. Az előadást január 8. és 12. között látványos felújításban tűzi műsorára a Théatre du Châtelet.
A Peter Pan zenéjét szerző CocoRosie amerikai freak folk zenekar két koncertet is ad a Louvre múzeum auditóriumában december 4-én, azzal a céllal, hogy “bemutassák varázslatos találkozásukat az amerikai rendező művészi világával”. Wilson egyébként maga adja elő a Louvre-ban John Cage 1949-ben született Előadás a semmiről című művét, s ezenkívül saját művészetéről is tart előadásokat.  
Az amerikai rendező a New Yorktól két órányi autóútra található Watermill Centerben tart rendszeresen képzőművészeti műhelyt fiataloknak. Ennek a központnak a szellemiségét idézi meg Living Rooms című sorozatában a Louvre november 11. és december 4. között, amelynek sokszínű eseményeire a világ minden tájáról várnak érdeklődőket.
Robert Wilsont a hatvanas évek közepe óta a világ legjelentősebb rendezői közt tartják számon, kísérleti jellegű előadásai – amelyeknek sajátos díszleteit és fényvilágát is ő tervezi – folyamatosan a nemzetközi figyelem középpontjában állnak. Budapesten tavasszal fog először rendezni, a Vígszínházban.
A Prágai Nemzeti Színház, a Pozsonyi Nemzeti Színház és a Vígszínház színháztörténeti jelentőségű koprodukciós előadását 1914 címmel mutatják be, amely Karl Kraus Az emberiség végnapjai és Jaroslav Hasek Svejk című műveinek közös adaptációja. A többnyelvű előadásban magyar, szlovák és cseh színészek szerepelnek majd, 2014-ben műsorra tűzik Prágában és Pozsonyban, valamint Budapesten a Vígszínházban, ahol április 30-án látható.