Capa békeidőben készült, soha nem látott színes fotói láthatók New Yorkban

Capa békeidőben készült, soha nem látott színes fotói láthatók New Yorkban

Robert CapaRobert Capa

Robert Capa békeidőben készült, részben soha nem látott színes felvételei láthatók péntektől május elejéig a New York-i Nemzetközi Fotográfiai Központ (International Center of Photography, ICP) kiállításán.

A magyar születésű fotóriporter a háborúkban készült fekete-fehér képei révén vált világhírűvé, színes fotói az alpesi síelésről, a biarritz-i és a deauville-i strandolásról vagy épp korának olyan jeles alakjairól, mint Pablo Picasso, Ava Gardner és Ingrid Bergman, szintén kiemelkedő, bár jóval kevésbé ismert területét jelentik a fotoriporter munkásságának. A Capa in Color című tárlat az első, amely a fotóriporter színes képeit vonultatja fel, több mint százat, amelyeket a kurátorok 4200 fotóból válogattak ki. A bemutatott felvételek felét soha nem láthatta még a nagyközönség – írta a New York magazin. A kiállításon szerepelnek ugyan a háború alatt készült fotók is, a felvételek többségét mégis a Holiday vagy épp az Illustrated című folyóiratok számára készült és a háború utáni Európa általában véve felszabadult hangulatát megörökítő kockák adják. Robert Capa 1938-ban, a második japán-kínai háborúból tudósítva kísérletezett először színes felvételekkel. A fotoriporterek akkoriban megvetették a színes képeket, amelyek ítéletük szerint híján voltak a fekete-fehér fotók riportszerű, éles stílusának. Ráadásul sok gonddal jártak, két hétbe telt, mire megjelenhettek nyomtatásban, ami nem fért össze a hírek sürgető közlésével. Legközelebb 1941-ben, a Saturday Evening Post című lapnak készített színes képeket, amikor egy norvég hajón átkelt az Atlanti-óceánon. Szintén abból az évből való az kiállításon látható kép is, amelyen Idahóban megörökítette Ernest Hemingwayt fiával, Gregoryval. Két évvel később pedig Észak-Afrikából Szicíliába hajózva fényképezett színesben. A felvételeket a Collier’s közölte azon a nyáron. Capa megszerette a színes fotókat, a világháború után egyre több ilyen képet készített, többek közt azért, mert a Kodachrome-ról a kevésbé macerás Eckachrome filmre váltott. 1948-ban Dél-Franciaországba utazott, hogy Picasso kerámiáit fényképezze, a művész azonban meggondolta magát, és nem engedte lefotózni alkotásait. Bepillantást engedett viszont családjának hétköznapi életébe. Ugyanabban az évben a Szovjetunióban járt John Steinbeck íróval. Hazalátogatott Budapestre is, erről az útjáról szintén láthatók képek a tárlaton.  1951-ből valók a Biarritz strandján megörökített nyári pillanatok bikinis nőkkel. Párizsi életképek – a lóversenypályáról vagy épp a legújabb Dior-modelleket viselő nőkről – szintén akadnak a színes képek között. Járt a Mezítlábas grófnő forgatásán, ahol Ava Gardnert és Humphrey Bogartot fényképezte, de megörökítette Ingrid Bergmant Roberto Rossellinivel és Luchino Viscontit Anna Magnanivel. A fotoriporter ezeket a témákat is ugyanazzal a kíváncsisággal, de egyfajta újonnan lelt derűvel közelítette meg, mint háborús képeit. “Szerette ezeket a munkákat, élvezte a sok utazást. Más kérdés, hogy hat-hét év múltán, amikor 40 éves lett, átgondolta, merre is tart” – mondta a tárlat kurátora, Cynthia Young. 1953-ban ezért úgy döntött, hogy visszatér “régi munkájához”. Indokínába ment tudósítani a háborút, amelyről szintén készített színes felvételeket. 1954. május 25-én aknára lépett és meghalt.

Kapcsolódó cikkek