Szabó Dániel amerikai triólemezét mutatja be a Müpában

Szabó Dániel amerikai triólemezét mutatja be a Müpában

Zenei csemegét láthat a közönség június 24-én kedden a Művészetek Palotájában (Müpa). Szabó Dániel, az Amerikában egyre sikeresebb magyar dzsesszzongorista két híres zenésszel, Peter Erskine dobossal és Edwin Livingston bőgőssel készített lemezét mutatja be.

“Két év után először lépek fel önálló formációval itthon, ami nagyon jó érzés, és örülök, hogy a maga nemében különleges produkciót sikerül bemutatni”. A Szabó Dániel-Peter Erskine-Edwin Livingston Trió a Jazzműhely-sorozat keretében játszik a Müpa Fesztivál Színházában. A 39 éves zongorista, zeneszerző a Zeneakadémia dzsessz tanszékének elvégzése után a bostoni New England Conservatory-n folytatott tanulmányokat, hazatérve két sikeres lemezt készített (Frictions, Contribution), számos formációban szerepelt, majd 2012-ben visszatért Amerikába, és jelenleg is tart doktori képzése Los Angelesben a Dél-kaliforniai Egyetemen (USC). Az idén megjelent A Song From There című Szabó-Erskine-Livingstone anyag a zongorista első kint megjelent lemeze. “Intenzív az ott tartózkodásom, családdal, gyerekekkel mentem ki, és a tanulás mellett aktívan dolgozom zenészként. A doktori képzésem, amely film- és komolyzeneszerzésre, valamint zeneelméletre fókuszál, meglehetősen gyakorlat-centrikus, szerencsére teljes tandíjmentességet élvezek, és tanársegédként is dolgozhatok az USC-n, ami nagyon megtisztelő számomra. Dzsessztörténetet tanítottam, tartottam improvizációs és zenekari gyakorlatokat” – fejtette ki Szabó Dániel. Mint mesélte, tavaly tanára volt a kortárs dzsessz kiemelkedő alakjának számító dobos, a 60 éves Peter Erskine, a Weather Report egykori tagja. “Még Bostonban Bob Brookmeyer zeneszerző-hangszerelő mester hívta fel a figyelmemet azokra a lemezekre, amelyeket Erskine egy európai kiadónál, az ICM-nél jelentetett meg. Triója hangzásának volt egy sajátos intimitása, ami nekem nagyon tetszett, a dobokat olyan textúrával tudja megszólaltatni, ahogyan senki más. Kicsit erőszakosan feltettem neki a kérdést, játszhatnék-e vele, és igent mondott, talán a referenciáim, a korábbi közös munkáim Chris Potterrel vagy Kurt Rosenwinkellel győzték meg”. Több hónapba telt, amíg elnyerte Erskine bizalmát, bizonyítania kellett, hogy jól játssza az amerikai autentikus dzsesszt. Szabó Dániel szerzeményeiben jelen van Bartók hatása (a friss triólemezen is van egy tiszteletkör Bartók felé Barbaro Con Brio címmel) és természetesen sok minden a magyarországi zenekultúrából, amit az európai muzsikában tájékozott Erskine örömmel vett. Több sikeres koncert után a dobos vetette fel egy közös amerikai lemez megjelentetését. Erskine ajánlotta Edwin Livingston fekete bőgőst is, aki manapság az egyik legkeresettebb zenésznek számít az USA nyugati partján; ők ketten korábban big bandben játszottak együtt. A Song From There című anyagot tavaly egy Los Angeles-i stúdióban rögzítették Erskine és Szabó produceri munkájával. A komponálás számára nem tudatos folyamat, nincsenek előre gyártott receptjei, az idei lemezt olyannak tervezték, hogy utaljon az ő zenei gyökereire, például arra az etnodzsesszes világra, amelyet a zongorista a Borbély Műhelyben játszott több mint tíz éven át. A koncepció jó választásnak bizonyult, az amerikai sajtó, így a rangos Downbeat is nagyon kedvezően írt A Song From There-ről. A lemez világát a nyitódal címe, a Hun-Fro Blues is jól definiálja, amely Mongo Santamaria Afro Blue című standardjét idézi fel. A zongorista megjegyezte, hogy a Müpa-koncertre nem kértek nagyobb erősítést, hangfalakat, megpróbálnak minél akusztikusabban játszani. “Előadjuk a teljes lemezanyagot, de természetesen lesz néhány számunkra kedves örökzöld. Tervezem, hogy Peter Erskine egyik számát is bemutatjuk, ami egy 12 fokúságot felhasználó, schönbergi alapokon nyugvó örökzöldre épül”.

Kapcsolódó cikkek