Tarlós István szerint kesze-kusza és zavaros a metrókocsis Alstom-ügy. Kormánybiztos is segít.

Tarlós István szerint kesze-kusza és zavaros a metrókocsis Alstom-ügy. Kormánybiztos is segít.

A metrókocsik beszerzésére kötött szerződés "értelmezésében és minősítésében" kéri Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos segítségét a főváros.

kocsi

Erről tárgyalt Tarlós István főpolgármester január 3-án a kormánybiztossal. Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója közleményben azt írta, a főpolgármester már decemberben bejelentette, hogy a francia Alstrommal megkötött metrókocsi-szerződés miatt felveszik a kapcsolatot a kormánybiztossal. Azért kérték, hogy kiderüljön, megfelelt-e a főváros érdekeinek a megállapodás, keletkezett-e kár, és van-e annak felelőse. A főpolgármester hétfőn hivatalában fogadta Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztost. A közlemény szerint Tarlós István azt mondta a megbeszélés után, a közvélemény előtt sem titok, hogy “kesze-kusza, enyhén szólva zavaros az Alstom-ügy”, a szerződéskötés körülményeit illetően pedig a jelenlegi városvezetés nem tud “közösséget vállalni az előző városvezetéssel”.

A tájékoztatás szerint a főpolgármester kifejtette, hogy az Alstommal és a nemzeti fejlesztési miniszterrel folytatott közös egyeztetés előtt “a főváros vezetése úgy gondolta, az egyetlen megoldás, ha a kormánybiztos segítségét kéri a szerződés értelmezésében és minősítésében”.

A közleményben az olvasható: Budai Gyula jelezte, hogy valamennyi információ birtokában fogják kialakítani az ügyben a jogi állaspontjukat. Határidő nélkül, de rövid időn belül.

Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a 4-es vonalra 114 millió euróért.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság tavaly október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a metrókocsik fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna le.

A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett. Az előlegre, illetve a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciát a BKV már lehívta és bejelentette kötbérigényét. Ehhez azonban a cég nem fér hozzá, mivel a nanterre-i bíróság december végén kihirdetett határozatában helybenhagyta az Alstom kérelmét, amelyben a cég azt indítványozta, hogy a hatóságok tiltsák meg a BKV-nak a bankgaranciák lehívását.