Több száz új villamossal és trolival gazdagodik Budapest

Több száz új villamossal és trolival gazdagodik Budapest

Kettes villamos, Budapesten

A főváros honlapján csütörtökön hajnalban publikált előterjesztés szerint kilencvenhat darab harmincöt és ötvennégy méteres villamost, illetve kilencvenhárom trolibuszt szereznének be 2014-ig, a második ütemében 2016-ig további harminchét villamos érkezhet Budapestre. A  projekt együttes beruházás költsége, melyet a Budapesti Közlekedési Központ kezel, 156,5 milliárd forint, de ennek jelentős részét, várhatóan kilencvennyolc százalékát az Európai Unió finanszírozza, így Budapestnek hárommilliárd forint önrészt kellene biztosítania.

Négyes villamos, Budapest

A járműbeszerzéshez kapcsolódva egyéb infrastrukturális beruházásokat is meg kell valósítani, ilyen a megállók peronszintjének emelése és egy új villamos kocsiszín felépítése. Tanulmányok szerint erre a volt józsefvárosi pályaudvar területe alkalmas, ezért a BKK megkezdte a tárgyalásokat a MÁV-val. A projekt célja a túlüzemeltetett, műszakilag is elavult villamos és trolibusz járműpark frissítése, az alacsonypadlós járművek nagyobb arányú megjelenése a vonalakon.

Troli

Ha elfogadják György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes előterjesztését, akkor ezt a hárommilliárd forintot szerepeltetni kell Budapest 2012-es költségvetésében, illetve szerepeltetni kell a hétéves fejlesztési koncepcióban is. A dokumentum kifejti, hogy Budapest villamosvonalain mindössze a negyven Combino felel meg a kor, és az akadálymenteség elvárásainak, a száztinennyolc darab Ganz-csuklósok túlkorosak, energiafelhasználásuk magas és gyakran meghibásodnak.

A trolibuszok esetében a legrosszabb állapotban az orosz, negyven éves ZIU-9-es trolik vannak, és ebben az ágazatban nincs forgalomban alacsonypadlós jármű. György István elmondta, hogy 2010 elején már megszavazták az 1-es és 3-as villamosvonal meghosszabbítását és a járművek cseréjét. Ez azonban kevés szerelvény beszerzésével járt volna, amelyre nagyon nehezen, vagy drágán kaptak volna ajánlatot. A fejlesztés során ezen felül az uniós támogatás feltételéül szabták, hogy a főváros dolgozzon ki egy fővárosi járműstratégia meglétét.

Vitézy Dávid

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezetője

Három ütemben javasolja a főpolgármester-helyettes a járművek beszerzését, a harmadik ütem 2020-ban zárulhat, ekkorra Budapest teljes villamos- és trolibuszhálózatát alacsonypadlós járművekkel szolgálnák ki. A BKK ezen kívül a busz-, illetve a metró- és HÉV-ágazatban is megkezdte a járműcseréhez szükséges előkészítő munkákat. Az autóbusz-ágazatban az új közszolgáltatási struktúra, a gyorsvasúti ágazatokban, a hosszú távú fejlesztési projekteket megalapozó KözOP előkészítési projektek biztosítják majd a járművek cseréjéhez szükséges forrást, konstrukciót.