Pokorni Zoltán

Köznevelési módosítások a Fidesztől

Köznevelési módosítások a Fidesztől

Pokorni Zoltán

Ezt Pokorni Zoltán, az Országgyűlés oktatási tudományos és kutatási bizottságának elnöke, a Fidesz alelnöke kedden az m1 Ma reggel című műsorában jelentette be. “Bízom benne, hogy olyanná formálható majd ez a törvény, amely valamennyiünknek megfelel. A legfontosabb kérdéseket felveti a beterjesztett törvénytervezet, nem úgy, ahogy én ezt ideálisnak vagy jónak látnám, de erre való a vita. Ne adjuk fel, hogy lehet egy majdhogynem tökéletes törvényt elfogadni” – jegyezte meg.

Tanárnő tanítja a diákot

Véleménye szerint tökéletesíteni kellene a törvénytervezetben többek között az iskolafenntartás kérdését, amihez “hozzá kell nyúlni”, de “nem úgy, ahogy ezt a tervezet most tartalmazza, mert nagyon különbözőek az iskolákat fenntartó önkormányzatok”. Mint mondta, a “vergődő” önkormányzatoktól valóban jó, ha az állam átveszi az iskolafenntartás felelősségét, de vannak olyan nagy önkormányzatok, amelyek “példásan” oldották meg ezt a feladatot. Pokorni Zoltán jobbnak látta volna azt a megoldást, hogy csak azoktól az önkormányzatoktól vegyék el iskoláikat, amelyek “nem bírnak el vele”; el tudja azonban fogadni a visszaszerződést is, ha az jól látható folyamat lesz.

Jelenleg összesen kilencszáznyolcvanmilliárd forintba kerül a közoktatás, és meglátása szerint “nem lehet homályban hagyni”, hogy ebből “450-460 milliárd hogyan érkezik az iskolákhoz”. Kitért arra, hogy előfordulhat, hogy az államosítás során az állam több forrást von el majd egyes önkormányzatoktól, mint amennyit addig azok iskoláikra költöttek, mert a cél az esélyek kiegyenlítése a gazdagabb és a szegényebb települések iskolái között. Az egésznapos iskolával kapcsolatban azt a félelmét juttatta kifejezésre, hogy “a törvénytervezet mostani betűjében csak egy napközi van”, pedig szükség van rá, mert most Magyarországon “aránylag kevés időt finanszírozunk közpénzből gyerekeink számára”.

Könyvek

Hozzátette, ha az egésznapos iskola rendszere mögött nincs pénz, munka, teljesítmény, idő, energia, akkor “nem tudjuk felépíteni”.  Meglátása szerint 4-5 év alatt lehet odáig eljutni, hogy az iskolák “40-50-60 százalékában meghatározó lesz” az egésznapos iskola, azonban “egyik napról a másikra mind a nyolc évfolyamon előírni nem lehet”. Pokorni Zoltán úgy fogalmazott: ha ezeken a stratégiai pontokon nem változik a törvénytervezet, akkor “nem tudja jó szívvel támogatni”.