Merjünk zöldek lenni! Egy magyar származású, sikeres vállalkozó története

Merjünk zöldek lenni! Egy magyar származású, sikeres vállalkozó története

Tom SzakyAmikor Tom Szaky a Terra Cycle társalapítója elhagyta kanadai otthonát, hogy a Princeton Egyetemen tanuljon, még nem tudta, hogy kevesebb, mint egy évvel később térdig fog gázolni a szemétben – a szó szoros értelmében. Montréali barátainál tett látogatása során figyelt fel arra, hogy féregürülék hozzáadásával a növényeik milyen szépen virágzásnak indultak. Ekkor született meg a fejében az ötlet: elindítani egy olyan céget, amely szerves hulladékkal etetett földigiliszták trágyáját adja el. A céget Terra Cycle-nek nevezte el.

„Lapátoltam a szemetet a nyáron” – mondja Szaky az amerikai Success Magazin újságírójának – „Szó szerint ezer font rothadó szemetet minden nap.”  

A 26 éves üzletember sosem ijedt meg a kemény munkától. Szaky 14 éves kora óta sikeresen valósította meg az ötleteit miközben a saját webtervező cégét, a Flyte Design-t is vezette Kanadában. Mint magyar származású ember, lenyűgöző tisztelettel tekint a vállalkozásokra és a lehetőségekre, amelyeket biztosít.

2002-re, második egyetemi évének őszi félévére, a Terra Cycle Szaky minden idejét elkezdte felemészteni, így kimaradt az iskolából, hogy amerikai álmának nyomába eredjen. „Lenulláztam az összes hitelkártyámat és kölcsönkértem minden barátomtól, hogy felépítsek egy hatalmas, „a szerves hulladéktól a féregürülékig” típusú átalakító rendszert. Mivel minden pénzem elköltöttem, a bukás lehetetlen volt.”

Miután Szaky és kis csapata kinőtték a régi, zsúfolt princetoni irodaépület alagsorát, ahol munkájukat végezték, vettek egy nagy házat egy bandáktól zűrös területen Trentonban, New Jersey-ben. Szaky 35 diákot toborzott, akik vállalkoztak arra, hogy segítik a cég növekedését, lakóhely, sült csirke és munkatapasztalat fejében.

„Azt mondanám, hogy az egyik legfőbb oka annak, hogy sikeres vagyok az, hogy képes vagyok lelkesíteni az embereket azzal kapcsolatban, amiben hiszek.” – mondja Szaky – „Odavoltak az ötletért, hogy az egész nyarat egy házban töltsék, hogy jól menő céget építsenek. Ráadásul 35 ember. Egyszerűen őrültségnek tűnik.”

Fáradhatatlanul dolgoztak, hogy sikeresen tartsák az üzletet és szükségszerűen kitalálták, hogyan tegyék működőképessé a dolgokat (pl. forgó zuhanyrendszert hoztak létre). A Terra Cycle legújítóbb ötletét a szükség inspirálta. Miközben a cég folyékony növénytápláló trágyát gyártott, elfogyott a pénzük és anyagilag nem engedhették meg maguknak az üvegeket, amelyek a tároláshoz és a termék eladásához kellettek volna. Tehát elkezdtek újrahasznosított üdítős üvegeket használni, először elsajátítva őket privát szeméttárolókból.

„Teljesen át akarjuk alakítani a szemétről kialakult kép fogalmát”

Az újrahasznosított hulladékból előállított termékekkel és csomagolással, a Terra Cycle képes volt arra, hogy jobb, olcsóbb és zöldebb termékeket tárjon a fogyasztók elé, és létrehozza az ego-kapitalizmus eszméjét, ami díjakat és nyilvánosságot hozott. A Home Depot kétszer is (2005, 2008) a Környezeti Gondnoksági Díjjal jutalmazta, az INC magazin pedig a „A legmenőbb amerikai kezdet”-nek nevezte el a céget.

A cég Bottle Brigade programja most használt üvegeket gyűjt több, mint 4000 területről és 5 centet fizet iskoláknak és nonprofit csoportoknak minden 20 unciás üvegért. A programnak köszönhetően a Terra Cycle képes volt arra, hogy több, mint 2millió üveget újrahasznosítson kevesebb, mint 2 év alatt. Manapság a cég összeállt nagyobb ételgyártókkal, mint pl. a Stonyfield Farm, Cliff Bar, Kraft és másokkal, hogy joghurtos kupakokat, csomagolókat és üdítős tasakokat gyűjtsenek az új termékek előállításához, mint a környezetbarát virágcserép, sporttáska, zuhanyfüggöny és tolltartó.

Szaky-t lenyűgözte a terjeszkedés, aminek eredményeként most több terméket használnak újra és tartják őket távol a szemétlerakóktól. A Terra Cycle környezetbarát oldala mindig egy fontos aspektusa volt az üzletnek. Fontos megemlíteni, hogy Szaky egyszer 1 millió dollárt vont vissza az üzleti tervezet pénzéből, mert a cég, amely támogatta a tervet azt akarta, hogy az üzlet környezeti részétől távolodjon el. Ez akkoriban fájdalmasan érintette a Terra Cycle-t, de kitartott. Végül a cég megegyezett a Home Depot-val, amely megnyitotta az utat a nagydobozos kiskereskedők felé, magába foglalva az első nagy rendelésüket a világ legnagyobb kiskereskedőjével, a Wal Mart-tal.

Fájdalmas időszakok is voltak azonban. Amikor Szaky és társa Robin Tator leadta a hatalmas Wal Mart rendelést  100 ezer üvegre, amely több, mint 250 ezer dollárt jelentett a cégnek, a Terra Cycle-nek nem volt meg a megfelelő infrastruktúrája, hogy megfeleljen a követelménynek. Mostanság megvették a megrongált épületet Trentonban, hogy gyárként használják, de 2 hónapba telt, hogy beszerezzék a felszerelést és az üvegeket, amelyekre szükségük volt. Az elmúlt két hétben, a határidő előtt, napi 20 órát dolgoztak és a gyárban aludtak, hogy a rendeléseket időben le tudják adni. Habár a cég sok fentet és lentet él át azóta, a növekedése folyamatos.

Az igen sikeres ember azt állítja, hogy az egyik visszatérő kihívás, amellyel szembekerül, az, hogy folyamatosan fenntartsa a növekedést egy olyan üzletben, ami folyton változik. Megosztja most velünk azt, amit megtanult a ’Forradalom az üvegben: Hogyan fogalmazza át a Terra cycle a zöld üzletet’ című könyvéből. „Még mindig azon vagyunk, hogy kitaláljuk, mi lesz a Terra Cycle sorsa” – mondja – „Nem tároló cég vagyunk, és nem akarunk több tároló részleget létrehozni. Át akarjuk alakítani az egész szeméttel kapcsolatosan kialakult képet és ennek a menetét fokozatosan tanuljuk átalakítás közben.” A Terra Cycle következetes, erőteljes növekedést mutat, az eladások megduplázódtak az egymást követő elmúlt 3 évben és Szaky ezt 17 millió dollárra becsüli a következő évre. De több lehetőséget lát benne, mint csupán bevételt. „Megváltoztatjuk a világ legnagyobb cégeit” – mondja – „És létrehozunk valamit, ami vitathatatlanul legalább akkora vagy még nagyobb lesz, mint az újrahasznosítás elmélete”.

A cikk alapjául szolgáló írást Lipódi Krisztina, a BeHappy Nyelviskola munkatársa fordította.